Ochrana spotřebitele

Zákony chrání spotřebitele, ale spotřebitel se musí v první řadě bránit sám. A to tím, že projeví zájem o znalost svých práv.

NENECHTE VYDĚLÁVAT JINÉ NA VAŠÍ NEZNALOSTI.






ŠMEJDI


Energie spotřebováváme všichni, a proto je zcela na místě se jako spotřebitelé zajímat o energetiku.

Cena energie se skládá z regulované části, která je pro všechny obchodníky stejná a není zde prostor pro slevu a z neregulované části, která je složena z ceny za komoditu a dalších částí a tuto výši určuje dodavatel.

Všichni spotřebitelé mají právo zvolit si a bezplatně změnitsvého dodavatele, což jim umožňuje ovlivnit část svých celkových výdajů za energie.

Před změnou dodavatele si zjistěte, zda je změna výhodná. Je tedy dobré vytipovat si konkrétní dodavatele a srovnat jejich cenové a obchodní podmínky. Pro snadné porovnání cenových nabídek dodavatelů můžete využít například nezávislý a certifikovaný kalkulátor na stránkách Energetického regulačního úřadu.



PROVĚŘTE SI VŮZ PŘED NÁKUPEM

Každé páté dovezené ojeté auto je havarované. 28 % z nich vykazuje totální škodu.




Všichni spotřebitelé chtějí, aby potraviny, co nakoupí, byly nezávadné. Ale ne všichni to poznají.

V České republice je Ministerstvo zemědělství hlavní institucí, která koordinuje zajištění bezpečnosti potravin.

Ministerstvo zemědělství zajišťuje informovanost spotřebitelů prostřednictvím Informačního centra bezpečnosti potravin (ICBP).

Stop dvojí kvalitě potravin.

 



KAM SE OBRÁTIT

Ministerstvo průmyslu a obchodu

ČESKÁ OBCHODNÍ INSPEKCE – když v obchodě např.:

  • za zboží účtují vyšší cenu, než jaká je uvedena u zboží v regálu či ceníku
  • prodejce neposkytuje pravdivé informace o výrobcích
  • nebylo dodrženo deklarované množství výrobku (např. hmotnost)

STÁTNÍ VETERINÁRNÍ SPRÁVA – když v obchodě např.:

  • v jednom neodděleném chladicím boxu je vedle sebe vystaveno syrové maso a uzeniny
  • maso a salámy svou barvou spíše připomínají pistáciovou zmrzlinu či zapáchají

STÁTNÍ ZEMĚDĚLSKÁ A POTRAVINÁŘSKÁ INSPEKCE – když v obchodě např.:

  • prodávají potraviny s prošlým datem použitelnosti označené „spotřebujte do…“
  • pobíhají potkani či lezou brouci
  • prodavači sahají na nebalené zákusky rukou a stejnou rukou přijímají peníze
  • prodavač hodí zpět rohlík ze země do regálu k prodeji

KRAJSKÁ HYGIENICKÁ STANICE – když ve stravovacím zařízení, např. v restauraci:

  • jsou na příborech či talířích zaschlé zbytky jídla, nádobí je mastné
  • podávané jídlo zaručeně není čerstvé, zeleninová obloha je nahnilá
  • restaurací i kuchyní se prohánějí domácí zvířata

CELNÍ ÚŘAD – prodej výrobků nebo služeb porušujících práva duševního vlastnictví

FINANČNÍ ARBITR – převody finančních prostředků, platební karty, spotřebitelské úvěry apod.

OMBUDSMAN – veřejný ochránce práv

SOS – sdružení ochrany spotřebitelů


Nebezpečné výrobky


Rizikové e-schopy


Služba VašeStížnosti.cz zprostředkovává dosažení dohody mezi spotřebiteli a podnikateli ve sporech, které by jinak hrozily eskalací, až třeba do podoby soudní pře.


VZOROVÉ DOPISY


Print Friendly, PDF & Email